Studio audio

Andrzej MazurekMM Studio dysponuje dwoma niezależnymi studiami rejestracji, montażu i obróbki dźwięku. Każde z nich wyposażone jest w nowoczesny sprzęt rejestracyjny i komputerowe systemy postprodukcyjne. Studio A przystosowane jest szczególnie do realizacji nagrań muzycznych. Studio B służy do realizacji mniejszych form: reklam, nagrań lektorskich czy udźwiękowiania produkcji wizyjnych.

Wyposażenie
zespol w studiu
Od początku działalności studia, od 1993 roku, nagrania audio realizujemy w oparciu o systemy twardodyskowe. Korzystamy z urządzeń firmy AVID/Digidesign, której produkty są znane i cenione w studiach nagraniowych na całym świecie. Obecnie dysponujemy dwoma stanowiskami:
głównym, przeznaczonym do nagrań muzycznych, opartym o system AVID Pro-Tools HDaccel pracujący na komputerze PC oraz pomocniczym pracującym w oparciu o system Pro-Tools oraz Steinberg Cubase na komputerze PC.

mm-rackKarty DSP wspomagające działanie systemu umożliwiają realizację najbardziej nawet skomplikowanych produkcji muzycznych całkowicie „wewnątrz komputera” i tym samym pozwalają korzystać z zalet pełnej automatyki oraz kompleksowej archiwizacji sesji. Zastosowanie kart DSP wspomagających działanie wtyczek realizujących efekty umożliwia użycie ich w praktycznie dowolnej ilości, a wtyczki systemu Pro-Tools są uznanym standardem jakości wśród procesorów efektowych.

grandpiano02W studiach panują komfortowe warunki pracy podczas nagrań lektorskich, udźwiękowienia filmów oraz produkcji reklam dźwiękowych i jingli. Niezależne monitory w studiu lektorskim i reżyserce zapewniają możliwość nagrań do synchronizowanego pliku wizyjnego (postsynchrony). Obydwa studia nagrań wyposażone jest w niezbędny sprzęt, w tym między innymi: mikrofony pojemnościowe firm Neumann oraz dynamiczne Shure i Sennheiser, przedwzmacniacze mikrofonowe firm TL Audio i Focusrite oraz system słuchawkowy firmy Furman, zapewniający głośny i niezależny odsłuch dla każdego muzyka.

pulapka-01Neutralne brzmienie zapewniają odpowiednio zaadaptowane akustycznie pomieszczenia rejestracyjne i reżyserskie. Końcowy odsłuch głośnikowy realizowany jest na monitorach studyjnych JBL 4410, APS AEON oraz Yamaha NS-10. Duży wybór instrumentów wirtualnych umożliwia komponowanie muzyki na potrzeby realizowanych reklam radiowych i telewizyjnych.

Wojtek HoffmannW celu zachowania kompatybilności, stanowiska pracują w oparciu o systemy Pro-Tools oraz Steinberg Cubase na komputerze PC. To ostatnie oprogramowanie jest faktycznym standardem w naszym kraju. MM Studio jest przygotowane do współpracy i wymiany plików lub całych sesji z klientami pracującymi w różnych systemach.


Realizacja nagrań – Przemysław Ślużyński

pawel-i-jacek-01Nasze studia nagrań to pasja Przemka Ślużyńskiego, prawdopodobnie najlepszego i najbardziej doświadczonego realizatora nagrań w regionie.
Przemek jest autorem wielu artykułów na temat projektowania i wyposażania studiów dźwiękowych oraz realizacji nagrań w branżowych czasopismach specjalistycznych. We współpracy z portalem e-muzyk testuje urządzenia, sprzęt i oprogramowanie nagraniowe. Prowadzi blog nagrywamy.com, jest też pracownikiem dydaktycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest znany ze swojej bogatej wiedzy, doświadczenia i obiektywizmu.

Historia studia nagrań MM Studio
wspomina Przemek Ślużyński:

session8-1W 1993 roku w tym miejscu wszystko się zaczęło! Przystosowane akustycznie: reżyserka o powierzchi „netto” 12m kw. i studio lektorskie o powierzchni 8m kw. z pełną wentylacją oraz profesjonalny odsłuch zarówno dla wykonawców jak i realizatora zapewniały komfortowe warunki. Już wtedy pracowaliśmy „na komputerze” – na początku był to wspaniały system Session 8 firmy Digidesign, który umożliwiał nagrywanie ośmiu śladów na dysku SCSI o „ogromnej” pojemności 1GB, którego zakup wymagał nie lada zabiegów, były to bowiem czasy obowiązywania dyrektywy COCOM, zabraniającej sprzedaży najnowszych technologii do państw bloku session8-2wschodniego. Komputer też był mocny; 486/33MHz z całymi czterema megabajtami RAM i 40MB twardym dyskiem (teraz więcej pamięci jest w pralce czy żelazku). Warto przypomnieć, że „master” dostarczany był wtedy na ćwierćcalowej taśmie radiowej, nagrywanej na magnetofonie studyjnym Mechlabor, czyli popularnym „węgrze”, bo DATów w radiach nie przyjmowano, a na mp3 i internet musieliśmy jeszcze trochę poczekać. System Session 8 uzupełniony o magnetofony cyfrowe ADAT z synchronizatorem i adatanalogowy stół mikserski Allen&Heath (o efektach w racku nie wspominając) umożliwiał realizację nagrań muzycznych – w taki sposób powstały płyty m. in. Just5, Zdobywców Pewnych Oskarów, Dony i wielu innych liczących się wówczas na naszym rynku muzycznym wykonawców.

mac quadraWyposażenie studia w komputer Mac Quadra z programem Sound Designer oraz zestawem wtyczek umożliwił pierwsze w regionie prace masteringowe oraz produkcję masterów RED BOOK (nagrywarka 2x kosztowała 4000PLN, a czysta płyta 60PLN – pamiętacie?).

Równolegle z pracą „artystyczną” nagrywaliśmy też oczywiście reklamy radiowe, będąc pod koniec ubiegłego wieku największym producentem tychże w Poznaniu. Rozwój technologii i chęć zapewnienia kompatybilności z drugim stanowiskiem sd2studyjnym doprowadził do zmiany wysłużonego Session 8 na system Pro-Tools LE – najpierw opartego o platformę Mac, obecnie PC. Ważnym aspektem jest możliwość bezproblemowej współpracy ze stanowiskiem wideo – system Pro-Tools LE bez problemu „odgrywa” większość rodzajów plików video (w tym bezkompresyjny matrox avi), umożliwiając synchroniczne udźwiękowienie filmów. Oczywiście wszechobecny Cubase również musi być obecny, ale ostatnio praktyczniejsza okazała się współpraca wirtualna z kompozytorami, możliwa dzięki internetowi…

Moje marzenie rzeczywistością stało się dopiero pod koniec ubiegłego wieku – i wtedy właśnie powstało nasze drugie studio, przeznaczone do nagrań muzycznych. Podstawowym założeniem była praca tylko programowa, bez żadnych efektów zewnętrznych – i pierwszym systemem, który to umożliwiał, był nabyty przez nas system Pro-Tools MIX firmy Digidesign. Możliwość powrotu do miksów sprzed miesięcy i całkowita automatyka wszystkiego była na rynku poznańskim całkowicie nowa i w połączeniu z umięjętnościami zapewniła nam zajęcie na długie lata.

Wprawdzie obecnie „wirtualne studio” nie jest niczym szczególnym, ale DZIAŁAJĄCE wirtualne studio zapewniające taką jakość produkcji – wciąż jeszcze jest rodzynkiem. Studio wyposażone jest w system Pro-Tools HD accel na platformie PC, przedwzmacniacze TL-Audio i Focusrite, mikrofony Neumann, Microtech-Gefell, Shure i Sennheiser, odsłuchy APS AEON, Yamaha NS-10 oraz JBL 4410 i system słuchawkowy Furman, umożliwiający realizację niezależnego, wystarczająco głośnego odsłuchu dla czterech muzyków. Dobrze brzmiące czyli nie brzmiące wcale studio mimo małej kubatury pozwala na różne nagrania. Nagrywaliśmy wszystko – perkusję, kwartet smyczkowy, sekcje dętą, gitary „wirtualnie” i „z pieca”, chóry „dorosłe” i dziecięce – wszystko łącznie z big-bandem (oprócz fortepianu, którego nie dałoby się tu wprowadzić). Reżyserka o „skorygowanej akustyce” i liniowemu brzmieniu nadaje się do zgrań oraz do masteringu – wszystkie nagrania zamieszczone na stronie były choć częściowo realizowane i w całości „masteringowane” przeze mnie – demo utworów, które przez ten czas tylko masterowałem, zajęłoby całą powierzchnie dyskową ;-) .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>